عرفان و سیاست در زندگی امام خمینی

پایان نامه
چکیده

رساله حاضر با این پرسش اصلی و اساسی شروع به کار نموده است که مفهوم عرفان و سیاست در اندیشه امام خمینی چه بوده و رابطه آنها با هم چگونه است؟ در جستجوی پاسخ برای این پرسش ضمن بررسی مبانی فکری معرفت شناختی، انسان شناختی، دین شناختی، جامعه شناختی حضرت امام ، مفهوم سیاست از نگاه ایشان بررسی شده و ویژگی های نظام مطلوب سیاسی – از حیث محتوا و ساختار – مورد مطالعه قرار گرفته است. ایشان سیاست را نه راه و رسم کسب و گسترش قدرت بلکه شیوه هدایت و راهبری انسان ها بسوی تعالی و رستگاری می داند و به همین جهت برای آن ویژگی هایی چون: همگرایی دین و سیاست، مشروعیت الهی، ارزش گرایی، تکلیف گرایی، سعادت بخشی و هدایت گری، حفظ حرمت انسانی، جهان شمولی و برخورداری از دیپلماسی اسلامی و... قایل است. همچنین با مطالعه محوری ترین آثار عرفانی حضرت امام و بررسی مهمترین گزاره های عرفانی در اندیشه ایشان معلوم می شود که وی عرفان اسلامی را نیز به عنوان طریق متعالی برای هدایتمندی انسان ها دانسته و آنرا جزء مهمّی از اندیشه دینی قلمداد می کند و برای آن شاخصه هایی چون: همگرایی با دستورات دینی و شریعت اسلامی، همگرایی و همخوانی با عقل و برهان، رویکرد جمعی و اجتماعی، حماسه گرایی و دوری از گوشه گیری، خرقه گرایی و صوفی گری قایل می باشد و به همین جهت عرفان اسلامی را به عنوان اندیشه زنده و پویا، همسنگ سیاست و همساز آن دانسته و هر دو را برای هدایتمندی انسان ها لازم شمرده و رابطه مثبتی میان آنها قایل شده است. که این رابطه در مباحثی چون مفهوم ظاهر و باطن، رابطه شریعت و حقیقت، مفهوم و معنای رضا و توکّل و به ویژه در سلوک عرفانی و سفر سوم و چهارم از اسفار اربعه بروز و ظهور یافته است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تعامل عرفان و سیاست در اندیشة امام خمینی(س)

در این مقاله مطالب زیر بحث و بررسی می‌شود: 1ـ امام خمینی و جدایی از سنّت فکری عارفان؛ 2ـ امام خمینی و نحوة ورود به ساحت سیاست. در این قسمت به گفتة امام خمینی، آدمی در پیمودن راه کمال با دو دسته از موانع زیر روبه‌رو می‌شود: موانع درونی و موانع بیرونی.

متن کامل

جایگاه عشق در عرفان امام خمینی(ره)

رسیدن به بالاترین مقامات معرفت و کمال روحانی، پیوسته از اهداف بلند انسانهای عارف بوده است. در اندیشه این انسانها، محبت رمز رسیدن به این مرحله از تعالی و کمال روحانی است که از آن در آثار خود به «حب»، «عشق»، «محبوب» و «معشوق» یاد کرده‌اند.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023